Sorting by

×

Unlock your Talent
met Kristof Braekeleire

Kristof Braekeleire en ik spreken af in De Appel, een bekend Leuvens café op een van de zeldzame zomerse dagen in augustus 2021. Via een gemeenschappelijke vriend hebben we elkaar een jaar geleden leren kennen. Ik was toen op zoek naar een tekenaar voor mijn boek en ziedaar: Kristof kwam in beeld. De samenwerking tussen ons beiden zorgde voor een mooi professioneel resultaat en een fijne persoonlijke klik. Kristof stond dan ook heel snel op mijn lijstje voor de reeks Begaafd op school en in je werk.

Mocht Kristof naast alle modellen gelegd worden binnen het thema hoogbegaafd, dan zou hij het meest herkenbare profiel hebben: brede interesses op jonge leeftijd, snel leren, van veel op de hoogte, creatief, zelfsturend, autonoom, …. Het valt me tijdens het gesprek op hoezeer hij oog heeft voor details, hoe hij verbanden legt met andere domeinen en hoe vaak hij analyseert en telkens weer overweegt. Dit had hij als kind ook al, zo vertelt hij – zonder het met die termen te benoemen. Dat blijkt uit zijn verhaal waarin hij als tienjarige de hele wereld met zijn interesses samenbracht in een stripverhaal, geïnspireerd door Kuifje van Hergé.

Op twaalfjarige leeftijd trok hij naar een Jezuïetencollege dat, hoewel het doorgaans als streng wordt aanzien, hem alle vrijheid gaf om als persoon te groeien. Hij kon er rekenen op leerkrachten die hem begeleidden op de punten waar hij dat echt nodig had. Zo leerde zijn leerkracht geschiedenis hem als eerste de essentie van een verhaal samen te brengen. Daarnaast  kreeg hij van zijn ouders buiten de school de ruimte om deel te nemen aan een breed palet aan extracurriculaire activiteiten. Wat niet ‘pakte’, liet hij uiteindelijk ook voor wat het was. Als jongere liep Kristof dus elke dag rond in een omgeving die hem de ideale combinatie van vrijheid en gerichte begeleiding gaf waardoor hij als persoon en in zijn talenten kon groeien.

“Het aankweken van zelfdiscipline is fundamenteel en voor mij essentieel geweest.”

 

Die brede interesse heeft Kristof vandaag nog steeds en hij weet bijzonder veel over eender welk gespreksonderwerp. Weet hij het (nog) niet, dan stelt hij zich open, hij focust en absorbeert alle info. Het was dan ook deze veelheid aan interesses die het hem als achttienjarige moeilijk maakte om voor een bepaalde studie te kiezen: tekenen op de kunstacademie of gaan voor een universitair diploma? Hij ging uiteindelijk voor handelsingenieur want het was “the best of a lot of worlds”. En zoals dat vaak gaat, belandde hij met dit diploma in de zakenwereld. Hij bracht er heel wat jaren door, leerde er ook bijzonder veel bij maar het tekenen bleef steeds – al dan niet op de achtergrond – aanwezig, zelfs in die mate dat zijn tekeningen op een onverwacht moment tijdens een vergadering voor een redding zorgden. Toen hij zag dat sommigen van die vorm van tekenen hun beroep hadden gemaakt, ervaarde Kristof een moment van inzicht: hij zou de zakenwereld als werknemer achter zich laten en voortaan de kaart van tekenaar trekken.

Ondertussen is Kristof al meer dan vijf jaar visueel facilitator. Wat dat precies inhoudt en hoe hij het zover heeft gebracht, welke uitdagingen hij ondervindt en hoeveel plezier hij beleeft aan zijn passie kan je hem horen vertellen in deze podcast.

 

 

Wanneer ik vraag welke foto Kristof en zijn werk het meest typeren, kiest hij deze: “Deze foto vind ik leuk omdat het enthousiasme van de deelnemers ervan afdruipt. Visuele facilitatie helpt mensen om het verhaal te begrijpen. De kleine, soms grappige, details die ik toevoeg maken mensen blij. In dit geval herkennen de jonge dames zichzelf op de tekening. Ze bootsten zelfs de pose na van de tekening.” (dixit Kristof)

 

“Mijn leraar geschiedenis heeft me leren visueel faciliteren”

In de reeks Unlock your Talent komen zes mensen aan het woord die elk op hun manier een link hebben met (hoog)begaafdheid of hoogsensitiviteit.


Hun begaafdheid laat zich zien op totaal verschillende domeinen. En net dat is zo boeiend. Hier komen dan ook niet de ‘typische’ hoogbegaafden aan het woord. Neen, dit zijn één voor één mensen die met hun gaven en hun talenten aan de slag zijn gegaan in hun domein, ook al werd dat soms in hun tienerjaren niet opgemerkt of zelfs ontkend.


We hebben het over hun schooltijd, de rol die leerkrachten hebben gespeeld, hoe hun ouders hen begeleidden en hoe ze van hun passie hun beroep gemaakt.


(Interview en podcast: Leticia Vandemeersche – Oida ©)

 

Kristof Braekeleire

Studeerde Handelsingenieur aan KULeuven

Visual Facilitator bij Jixso

www.jixso.comwww.visualharvesting.com

X